Om projektet

Det här är ett projekt som vi har gjort i kursen DH2655 Kooperativ IT-design (KID) under vårterminen 2010 på KTH. Temat var följande:

Årets tema är hållbar samverkan. Med detta menar vi utveckling av en IT-baserad tjänst och/eller artefakt för samverkan mellan människor, där hushållning med och uthållighet i användning av fysiska och mänskliga resurser som t.ex. energi, naturresurser och människors kunskaper är central. Temat handlar alltså om en egenskap hos stöd för en typ av mänsklig aktivitet.

Sammanfattning

Denna rapport är ett moment i kursen Kooperativ IT-design. I denna presenterar vi arbetsprocessen som har resulterat i vår slutgiltiga artefakt, Laicos. Målet med projektet har varit att skapa en produkt som vår målgrupp, damer i åldern 75+, kan ha nytta av i sin vardag. Laicos utformades efter målgruppens behov. Två fokusgrupper användes med representativa användare från målgruppen där behoven visade att Internet, Kontaktbok, Meddelanden och Samtal var de funktioner som efterfrågades.

Det visade sig under fokusgrupperna att målgruppen kände sig delvis isolerade från samhället då de inte kan hantera dagens nya teknik. Med hjälp av vår artefakt ville vi göra målgruppens vardag mer socialt hållbar.

Under de kontextuella intervjuer som hölls för att utvärdera vår första lo-fi prototyp visade det sig att målgruppen var väldigt positiva till vår produkt, men att en del ändringar behövde göras för att ge gränssnittet mer affordance så att hanteringen av produkten blir mer intuitiv. Detta var speciellt viktigt för att inte även denna artefakt ska bli en teknisk produkt i mängden som målgruppen har svårt för att lära sig. Med en produkt som Laicos hoppas vi att målgruppen ska känna sig mer delaktiga i samhället och ge dem möjligheten att upprätthålla kontakten med vänner och bekanta samt ta sig ut på fler aktiviteter utanför hemmet.


Abstract

This report is part of the course Cooperative IT-design. Here we will present the design process which has resulted in our final product, Laicos. The goal with this project was to create a product which our target group, women at the age of 75+, could use in their everyday life. Laicos was designed by using the needs and requirements set by the target group. Two focus groups were held with users representing the intended target group. The outcome of these showed that the users requested Internet, Contacts, Messages and Calling as the necessary functions.

The focus groups showed that the target group felt partially isolated from the society due to their limited knowledge of todays new technology. We wanted to help this group of users to have a sustainable social life with the help of our product.

The contextual inquiries, which were held to evaluate our lo-fi product, showed that the target group was positive towards our product. Some issues were revealed that had to be solved for the product handling to be more intuitive, such as the affordance of different elements in the interface. This was especially important to avoid creating a product which wouldn’t be usable for the target group. We hope that the users will benefit the possibilities which Laicos delivers and that they feel more involved in the society by connecting to relatives, friends and Internet, and to engage in activities outside their home by using our product.